ODM til genåbningsdialog med kulturministeren

I morgen, torsdag den 30. april, holder kulturministeren et indledende møde med aktører fra kultur- og idræts- og foreningslivet for at igangsætte en dialog om gradvis genåbning af kulturdanmark.

Museer er blandt de steder, det vil være mest sikkert at genåbne. Ikke alene danner museer rammer om kulturelle oplevelser og fællesskaber. Museer er også naturoplevelser og udendørs aktiviteter og tilbyder masser af læringsforløb til bl.a. skoleelever. En nylig rundspørge blandt ODM’s medlemmer viser, at 9 ud af 10 museer står på spring for igen at åbne dørene for kulturforbrugere, naturelskere og skoleelever. En del museer har desuden store udendørs arealer, som vil give gæsterne endnu bedre mulighed for at sprede sig og holde behørig afstand under et besøg, men også indendørs kan museerne ved at iagttage en række forholdsregler åbne sundhedsmæssigt forsvarligt (hent huskeliste her).

”Museumsgæster har ikke for vane at gnubbe skuldre”
ODM’s formand; Flemming Just, ser frem til dialogen med kulturministeren:

”Jeg har tidligere sagt, at genåbning af museerne ligger lige til højrebenet. Det gør det stadig. Derfor ser vi frem til at deltage i den dialog, som Kulturministeriet har inviteret til i form af sektorpartnerskaber, der skal give input til en forsvarlig genåbning. Museer er vant til at styre publikumstilstrømning, og i øvrigt har museumsgæster i forvejen ikke for vane at gnubbe skuldre. Ved at kontrollere antallet af gæster og indføre tiltag som afstandsmarkeringer, spritstandere og øget rengøring – som vi kender det fra supermarkeder – kan vi åbne gradvist og sikkert. Det vil vi bringe til bordet både til mødet i morgen og i det forestående arbejde i sektorpartnerskabet.”

Formanden understreger, at en gradvis genåbning langt fra vil give samme indtægtsniveau som ellers forventet, og at det er omkostningstungt at åbne. Men museerne savner deres gæster, både fordi museer er til for at give indsigt, oplevelser og læring for både store og små besøgende, men også fordi det er en mulighed for igen at have et vist niveau af egenindtægter – og at få hjemsendte medarbejdere tilbage i arbejdstøjet.

Fakta om sektorpartnerskaber
Kulturministeriet har i lighed med andre ministerier besluttet at nedsætte en række sektorpartnerskaber, som skal sikre tæt dialog med interessenter fra kultur-, idræts- og foreningslivet i forbindelse med forberedelsen af den gradvise, kontrollerede genåbning af Danmark på kulturområdet. Læs mere på Kulturministeriets hjemmeside her

Radioindslag om genåbning

Tidligere nyheder om dette emne